zondag 26 mei 2013

Room with a View

Automatisch kijk ik, net als in Nederland direct na het wakker worden, naar buiten om te zien wat voor weer het is. Zo blauw heb ik het in geen weken gezien, wel dezelfde wind. Ik zie de boten klaar staan om te vertrekken voor de eerste volle dag vissen en kijk naar het bos wat direct achter de stuga te ligt. De afspraak om vandaag om 8.30 wakker te worden heb ik al gebroken, Maarten zei nog, "dat gaat jou niet lukken". De reden van ons uitslaap moment zit hem in de dag van gisteren.
Op vrijdag Om 23.00 stipt stop ik bij Maarten voor de deur. Inpakken en wegwezen want Maarten weet dat als het om vissen gaat dat ik liever eerder ga dan later. Dus alles stond al klaar om te vertrekken naar Rydaholm. Anton en Erna waren we vergeten in te lichtten dat we eerder zouden aankomen maar dat, zal later blijken, is voor onze super gastvrije gastheer en dame geen probleem. De trip verliep zonder kleerscheuren, onderweg veel regen maar geen druk verkeer dus konden we om en om flink door gassen. Het is toch wel rond de 11 uur rijden om in Rydaholm te komen. Dan nog de pauzes dan kom je snel op een halve dag rijden. Gelukkig slapen we onderweg veel dus de tijd vliegt. Zodra we de snelweg afslaan om het land in te trekkne begint onze vispassie echt te kriebelen. We rijden het, voor ons bekende, rieviertje over en stappen gelijk uit om onze eerst pluggen te water te laten. Maarten zet de toon voor de week hij zal er alles aan doen om onze strijd om de meeste snoeken te winnen en verspeeld helaas een mooi snoekje. Aangekomen bij onze vakantie bestemming is Erna druk bezig in de Stuga en worden we hartelijk begroet. Eerst een nbakkie koffie dan de spullen uit de auto en instaleren... Maar dat duurt niet lang want wat belangrijker is, hoe komen we zo snel mogelijk op het water... Dus de visspullen gaan zo snel als het kan weer in de auto, de boot wordt aangekoppeld en we rijden om 13.00 naar onze eerste visstek. Deze is traditioneel een meer met de naam Füren. De pluggen gaan aan de lijn en de eerste worpen worden gemaakt. Het is wel flink aan het waaien en omdat we nu zo langzaam wel wat ervaring hebben met varen in de wind, staan we in de boot te dansen op de bewegingen van de golven. Het wordt dus werken met die wind. Maarten mag de eerste snoek binnen draaien en maken we vele worpen om de volgende snoeken te vangen. Anton had al gezegt dat het "taai"zou worden. Gelukkig zijn wij niet anders gewend en slechter dan vorig jaar wat vangst betreft zal het niet worden. Ook ik mag mijn eerste snoeken vangen, 5 achter elkaar... en dan slaat het noodlot toe, in niet vissers ogen zal het niet zo erg zijn maar in onze ogen echt wel. We hebben al een tijd niks gevangen en ik besluit een flink kunstaas te gebruiken. Er volgt een flinke kolk op mijn plug en allebei zien wij het gebeuren, na de kolk een klap op de hengel en mijn lijn breekt... Dit had hem kunnen zijn de meter... ALs visser zakt de moed dan in de schoenen. Maar we gaan verder en Maarten vangt hierna alle vis en ook de vis van de dag, op een plek waar hij dacht dat het niks zou worden. De eerste halve dag zit er op en we vingen in het totaal 13 vissen, 12 snoeken en 1 baars. De kleinste was van mij 24 cm en Maarten pakte dus de vis van de dag 66 cm. Niet groot maar we hebben vis.


1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met de eerste vangst. Hoopgevend voor de komende week. Sterkte met het verwerken van de gebroken lijn en het missen van de snoek van misschien wel 1.20 meter.

    P.S. Leuk filmpje. Beetje suspense....

    BeantwoordenVerwijderen